Fröken Odörts torparliv

Direktlänk till inlägg 16 december 2016

Finns det ens hopp?

Av Fröken Odört - 16 december 2016 12:15

Det är 2016, ännu i några dagar i alla fall. Trots detta så blir jag ibland eller faktiskt ganska ofta, chockad över kunskapsbristen hos vår befolkning. 

Ämnet jag kommer skriva om är miljö, folks missförstånd och hur personers ideologier färgar av sig på hur mycket de vill lyssna.


Vi är en invasiv art. Det har gått många år och generationer sedan vi lämnade vår naturliga biotop i Östafrika för att sprida oss över jordklotet. På var kontinent och hörn av jorden där vi slagit oss ner, så har vi förskjutit naturens balans bara genom vår närvaro. Vi har förökat oss till den grad på många platser att vi inte längre kan föda befolkningen på samlande, fiske och jakt. 


Så vi blev bönder, vi förädlade växter så vi får ut mer mat per kvadratmeter. En väldigt stor del av vår mat kräver att den pollineras för att det ska bli frukt. Även växter som potatis behöver pollineras då och då så vi får fram nya resistenta sorter eftersom att tränga ihop en typ av gröda på en plats lätt leder till att sjukdomar och skadedjur sprider sig som elden. Vi måste alltså gynna insektslivet, så att de fixar mat åt oss.


Men hur ser det moderna jordbruket egentligen ut? Vi odlar en sorts gröda i sora monokulturer som ofta besprutas. I en monokultur blommar grödan bara en gång och det under kort tid, resten av året svälter pollinatörerna. Upp på det förgiftar vi dom genom besprutningen. För några vintrar sedan dom 70% av världens bin. 70%, sug på den enorma siffran. På våren när mina lönnar blommade brukade jag höra bisvärmarna ända in i huset, nu för tiden kommer det bara ett fåtal. Orsaken till att vi ser det så tydligt hos bin är att vi faktiskt har tambin, men tro mig, det händer hos de vilda insekterna också. Vi vet att detta var pga besprutningen. 

Vi dödar även effektivt av nedbrytarna i jorden. Om du har tillgång till ett mikroskop, ta ett jordprov från en åker och titta på det. Ta sedan ett jordprov under ett träd i en lövskog. Vart tror du det finns mest liv? Nedbrytarna frigör näring som växterna kan ta upp, när vi besprutar, plöjer och kör över jorden med traktorn, dör de. man talar om begreppet död jord.


Men finns det hopp? Ja, men vi måste förändra oss och vara villiga att låta maten kosta. Vi måste börja gynna insektslivet. Så hur gör man det? Jo, genom att hålla betesdjur. Beterdjur går på mark som inte lämpar sig för odling, de kan även gå på mark som ligger i träda. I en hage blommar växter flera gånger under säsongen, så det finns mat till insekterna (även i form av spillning). Ängen är verkligen åkerns moder. Vi måste sluta att förgifta marken med konstgödsel, i den finns det dessutom ingen mat åt insekterna. Vi behöver förändra odlingsmetoderna till plöjnings och giftfria. Vi behöver spränga in ängar i åkermarken och rotera dessa. 


Nu tänker många när man kommer till den delen i debatten att "Kött är ju inte klimatvänligt". Klimatvänligt och miljövänligt är inte synonymer, de är i mångt och mycket varandras motsatser. Faktiskt är en vegansk kost något av det mest miljövidriga du kan äta. Den veganska kosten dödar dessutom fler djur än vad en blandkost där animalierna kommer från betande djur gör. Men ändå framställs veganismen som djurvänlig. Skulle vi föda jordens befolkning som veganer, skulle ekosystemen snart klappa ihop. Men det örat vill inte veganismens förespråkare lyssna på. Det är tydligen mer givande att mässa "Kött är mord" och hoppa över det faktum att djur dör i miljardtal i veganismens namn.


Men vi tar och tittar på klimathotet lite. Ja, idisslare släpper ut metan, men om idisslarna var orsaken, hur kommer det sig att det händer nu och inte när miljontals bufflar levde i USA? Tittar man på diagram om där klimatförändringarna började, så ser man att det är ungefär samtidigt som vi började utvinna fossila bränslen. Men tyvärr styr pengar, oljebolagen är rikare än vad bönder är. Men vi bör satsa på betesdjur och skippa importera soja från andra sidan världen. 


Faktiskt borde alla hålla sina egna höns och mata dom med matresterna, det är både miljö och klimatvänligt. 


Vad jag blev chockad över häromdagen, var i en diskussion på nätet där folk hånade en lantbrukare som sagt att utan djurhållning skulle de inte finnas några veganer. De som hånade har verkligen missat adekvat kunskap om näringsvävar, pollinering och hur viktigt det är med naturgödsel. Det gör mig beklämd. Men jag hoppas att ni som läst detta vet bättre än så.   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken Odört - 19 december 2016 17:30


Slängde ihop denna på ett par timmar imorse när jag såg hur repigt skärmen började bli. Hade en hel del lingarn hemma som passar bra till syftet, eftersom lin går att koka (det lär ju bli smutsigt med tanke på hur ofta jag fipplar med telefonen numer...

Av Fröken Odört - 13 december 2016 19:34

    Jag måste säga att miljön var otroligt vacker. Slottets gamla stenlada är omgjord till en affär och på ovanvåningen fanns några julstånd.        En hel del gott, en del hantverk, men långt bortom vad min plånbok klarar av. Dock var ...

Av Fröken Odört - 12 november 2016 17:00


Vi lever i en orolig tid, speciellt efter att jänkarna fick för sig att välja en labil, kvinnohatande rasist och homofob till president. I vår egen del av världen breder hatet och rasismen ut sig och det under en tid när vi har det bättre än mänsklig...

Av Fröken Odört - 17 oktober 2016 22:30

Kan man ha det? I dagens samhälle lever folk långt över sina tillgångar, de är intecknade upp över öronen så fort de köper sin första bostad, denna bostad fyller de sedan med allsköns "viktiga" saker som snabbt förlorar sitt värde. På semestern flyge...

Av Fröken Odört - 10 oktober 2016 23:00


Nope, det är inte en av mina hundar som sitter vid tangentbordet, utan jag har idag äntligen hittat en rullrånspinne. Hittade den i ett stånd på Vaksala torg inne i Uppsala, när jag var där för att gå på biblioteket för att skaffa bibliotekskort. Tyv...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards