Fröken Odörts torparliv

Alla inlägg den 8 oktober 2016

Av Fröken Odört - 8 oktober 2016 16:15

Eller nja, i alla fall för denna säsomgen. Sitter och värmer mina kalla tassar efter att jag var ute och städade på tomten, det blåste ju häromdagen och en del saker låg inte där de skulle ligga. Jag älskar verkligen att gå barfota och hatar att ha strumpor på mig, men så bor man i detta kalla avlånga land. Människors fötter är ju egentligen inte gjorda för skor och de mår ju så mycket bättre om de inte får en massa stöd och skräp som skotillverkarna vill pracka på oss för att de ska kunna ta mer betalt, för då blir fötternas egna muskler starka istället.


   


Vaknade av ett dunder utanför huset idag, det var min hyresvärd som slog kanterna på min "gräsmatta" (läs bucklig åker), där är för eländigt för att gå med gräsklipparen och jag har inte tillräckligt med elkabel för att nå dit med trimmern. Sedan växer det en del sly och är en del stubbar och liknande, så vill inte förstöra lien. Men han har ju lite redigare grejer som den storbonde han är. Tycker det var snällt av honom, jag hade inte ens bett om det, men han slog kanterna längs vägen här idag och såg väl att det var lite väl vildvuxet. Tack och lov hade mitt lilla äppelträd nät runt sig, så han såg att det inte var sly, annars hade jag nog gråtit nu. 


 


Det är ju ganska skuggit där på ett ställe, så jag funderar på om jag inte skulle anlägga en svampodling på den platsen (jo, jag behöver ju mer att göra *host, host*). Men det skulle vara kul, då kan man odla lite mer ovanliga sorters svamp, såg att ett företag sålde stolt fjällskivlingsmycel, det är min favoritsvamp men ack så svårfunnen här där jag bor nu. Där jag bodde innan hade jag en 25 exemplar på tomten, det var inte helt fel. Här växer det bara magiska svampar i gräsmattan, en person med kunskap om sådant sa att det var sådana. Men såna har jag inget intresse av alls, jag är så knäpp som det är. 


 


Squashplantorna fortsätter att leverera frukt, trots att de numera är frostnupna, finns det något vackrare än en musselsquash i squashvärlden? 


 


Min manchuriska valnöt har börjat att sätta igång i år. I två somrar var den lika stor som när jag köpte den, men nu börjar den sätta grenar och växa på höjden. Är väl bara en 20 år kvar till första skörd.   Men den som väntar på något gott...


 


Var på Rimbo marknad i torsdags, vad mycket skräp de säljer nuförtiden, alla säljer dessutom samma saker. Men det var kul att få komma "hem", min pappa bodde där under min uppväxt, fick se huset han byggde, men lite ledsen blev jag att de sågat ner merparten av alla fruktträd. Varför köpa villa och sedan bara ha i princip en stor gräsmatta? Är det då inte lämpligare att bo i lägenhet vid en park? 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards