Fröken Odörts torparliv

Alla inlägg den 21 september 2016

Av Fröken Odört - 21 september 2016 16:15

För snart två månader sedan satte jag 76 flädersticklingar i jord för min framtida häck. Rakt över min tomt går nämligen en väg från 1800-talet som är väldigt poppis som promenadslinga (nja, alltså, det här är landsbygden, så det är inte lika många som promenerar i Tantolunden, men tillräckligt många sommartid för att jag ska känna mig uttittad), tack och lov används den inte som bilväg, den har nämligen flyttats några hundra meter österut. Så jag bestämde mig för att plantera en häck. Tomten är stor och den delen som inte vetter mot skogen är cirka 120 meter lång kanske, och med ett par plantor per meter, så kan ni snabbt räkna ut att det inte direkt skulle bli gratis om jag köpte häckplantorna. Jag är långt ifrån rik, så då får man dra upp plantorna själv. 


     

   

Jag har delat upp häckuppdragandet i tre delar, de jag dragit upp nu är till den första som löper längsmed gräsmattan (röd linje). Den är ca 40 meter och det behövs alltså cirka 80 plantor. Nu tog sig ju inte alla sticklingar utan jag har 56 stycken plus en som ännu inte fått rötter, men ser pigg ut, så jag kommer antingen låta de stå lite glesare eller dra upp några extra nästa säsong. De blir ju ganska omfångsrika och det blir dom snabbt, så det borde inte innebära något problem. Längs med den orangea linjen funderar jag också på någon häck för att skapa ett bättre odlingsklimat, men det får vänta ett tag i så fall. 


 

Jag hoppas att jag hinner gräva i ordning där de ska stå nu i höst (uppå det där enorma potatislandet   ) så kan jag snabbt plantera dom i vår sedan när tjälen gått ur jorden, för då kommer jag inte behöva stödvattna innan sommaren sedan eftersom det är lerjord där och fuktigt efter att snön smält. 


Ibland kan det vara riktigt trevligt att ordna fram frön för att så. Läste på nätet om att folk satt passionsfruktsfrön och fått plantor att gro samt att ge frukt. Då jag har ett rum som är ypperligt för vinterförvaring av växter, så bestämde jag mig för att plantera några frön jag också, det var riktigtmumsigt att pillra fram dom ur fruktköttet. 


 


Satte även några kardemummafrön, jag hoppas att de var färska nog för att gro. Jag vet att det egentligen är fel säsong för att fröså, men jag är så djupt ner i odlingsträsket att jag inte kan låta bli. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards