Fröken Odörts torparliv

Alla inlägg den 20 september 2016

Av Fröken Odört - 20 september 2016 23:49

Jag är ju något som kallas självhushållare, det innebär att man försöker att inte vara beroende av att samhället ska producera det man behöver. Tyvärr är det omöjligt att vara helt off grid så att säga, det finns ju produkter (som salt) som är svårt att framställa själv i vårt land, men man kan minska beroendet rejält.


Att vara självhushållare är inte en idyllisk livsstil, vi knatar inte omkring på blommande ängar och klappar får hela dagarna. Det är tungt, slitigt och framförallt ganska så ensamt. Jord ska vändas, alla odlingarna ska rensas, vatten ska kånkas hit och dit, höet ska slås och bärgas. Vi lever i mångt och mycket som man gjorde förr, innan traktorerna var var bondes egendom. Ja, det finns självhushållare med traktorer också, även om de är färre än vi som lever utan sådana bekvämligheter.


Att vara självhushållare är inte billigt. Faktiskt skulle jag tjäna på att köpa mina ägg i butik och jag skulle definitivt få slita lite mindre. Men jag vill se vart min mat kommer ifrån, jag vill veta att min mat inte innebär en miljöbelastning för vår jord. För hos mig hamnar allt i ett kretslopp, hönsens gödsel ger näring till mina odlingar och tas upp av växtligheten, näringen läcker inte ut i våra vattendrag som den gör ute på åkrarna (alla fall inte i samma omfattning).


Om du tillhör de som vill bli självhushållare, gapa inte efter för mycket på en gång. De som misslyckas och ger upp är de som ska ha allt på en gång. Man måste vänja sig med en sak åt gången. Utöka dina odlingar en bit per år, välj exempelvis att bli självförsörjande med en eller två grönsaker om året. Gå även gärna på olika kurser innan du sätter igång. Låt säga att du vill ha får, lär dig då hur du ska ta tillvara på ullen innan de står där i hagen. 


Och framförallt, lär dig att leva så billigt som möjligt och konsumera så lite du bara kan, även sopor är faktiskt resurser, så försök att återanvända så mycket du kan. När jag behöver köpa något som jag inte kan producera själv, börjar jag alltid med att titta på begagnade saker som på blocket, loppmarknader och auktioner. Där kan man spara många tusenlappar.


   


Och man måste inte bo på landet för att pyssla med självhushållning, du behöver inte ens bo i hus. Allemansrätten ger oss möjlighet att samla in mat i våra skogar och folk skänker bort frukt från sina fruktträd om man frågar fint i de hus med mycket fallfrukt. Men visst underlättar det om man har egen odlingsmark där man får hålla djur. 


Jag kommer återkomma till ämnet självhushållning fler gånger, det är ett intressant ämne. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards