Fröken Odörts torparliv

Alla inlägg den 19 september 2016

Av Fröken Odört - 19 september 2016 17:30



Idag åkte vi och plockade lite svamp med några andra från trakten. Jag tycker inte om att gå i skogen själv längre då det är otroligt mycket vildsvin här. Det har inte regnat på typ ettpar månader, så svamparna var små, torra och få, men jag fick ihop till en svampmacka iallafall. Hittade en vacker vril på en gran (heter det vril när det är gran och inte björk?), men den var lite svårplockad och fick stå kvar i skogen. 


 


Huskytiken var med, de andra två fick stanna hemma, behövde ha det lite lugnt och skönt medan jag letade svamp, hanhunden brukar annars stå och trampa på svampen innan jag hinner ta den. Här hörde hon något spännande i skogen, förmodligen vildsvinen, det var uppbökat överallt, så det var deras marker. 


     


När man har hund och försöker fotografera något annat, så kan man ge sig på att de ska in i bilden. 


 


Vackra ch för mig okända svampar. Skriv gärna i kommentarsfältetom du vet vad de heter.


 


Huskytiken hoppade som en gasell över diket, matte var feg och vågade inte gå på den halvmurkna spången, så hon klättrade ner i diket och upp igen. Jag minns nämligen när jag studerade och var på exkursion, där spången gav vika för mig och jag landade i en dypöl men lyckades rädda anteckningsblocket och kurslitteraturen ovanför lerytan. Det var jättekul att åka bussen hem sedan och sedan tunnelbana när jag såg ut som jag gått en runda i gyttjebrottning.  


 


Här bor det någon, söt liten "stuga" i skogen, inte helt fel det. Var den lite större hade jag kunnat tänka mig att bo där.


 


Snubblade på en pdf från Bergianska trädgården om olika växter som har praktiska användningsområden, den var riktigt skoj att läsa. Lägger in en länk här om jag tappar bort den bland bokmärkena. http://www.bergianska.se/polopoly_fs/1.174080.1397053635!/menu/standard/file/Livets_texter3.pdf


Och snubblade även på en dokumentärserie från Storbritannien om några som flyttar ut och ska leva miljövänligt, konstigt att den gått under min radar hittills. Här är första avsnittet av "It's Not Easy Being Green".


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards