Fröken Odörts torparliv

Alla inlägg den 18 september 2016

Av Fröken Odört - 18 september 2016 14:23

Skrev ju om mitt fyndade rullrånsjärn i gårdagens inlägg och att jag skulle testa det på kvällen. Det blev först idag eftersom jag somnade på soffan framför en film.

Kan jag månne ha en framtid som konditor tror ni?   


 


Gissar på att min mer eller mindre antika spis inte är helt lämplig för råntillverkning, den har sådana där spiralplattor och har således ingen värmning i mitten av plattan. Får fynda en sådan där singelspisplatta på loppis. Mina plattor har dessutom bara 4 lägen, 3 var för kallt och 4 var för varmt. Ska experimentera lite med olika smetar också, kanske jag hittar en som funkar på min spis. Ska också försöka få tag på en rullrånspinne.


Ännu är det skördetid här på torpet, även om mycket är över. Paprikan jobbar vidare på att förse mig med enorma mängder frukt, denna planta har hittills gett mig ett 30 tal i år och en 20 st sitter fortfarande kvar på plantan.


 



Snart är det dags att ta in den för vintern, men ett tag till kan den få stå i växthuset. Paprika tål mer kyla än tomater, så när tomatplantan i växthuset börjar må dåligt är det dags.  


Squashplantorna fortsätter att leverera frukt, har två olika sorter, men som jag tyvärr inte kan namnen på. Den ena är en helt vanlig sort.


 


Den andra är den godaste squashen jag ätit i hela mitt liv. Nästa år blir det många sådana plantor. Det är en såkallad musselsquash (även kallad ufo-squash), men vilken det var kommer jag inte ihåg och jag har slängt påsen.


 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards