Fröken Odörts torparliv

Direktlänk till inlägg 16 september 2016

Linnéträdgården

Av Fröken Odört - 16 september 2016 12:29

För ett tag sedan, dvs över en månad sedan åkte vi till Linnéträdgården inne i Uppsala. Fantastisk plats om än ganska liten. Här bodde Linné när han inte var på Hammarby och han skötte utbildningen av botanikerna härifrån.


 


För er pokemon go-spelare, så finns det ett ochh annat inne i trädgården. Jag provade att spela själv i sommar, men fastnade aldrig för det, så nu har jag avinstallerat spelet, ville egentligen bara testa vad det var eftersom det är så populärt. 


 


Det gamla orangeriet ligger längst in i trädgården, tyvärr används det inte som det, utan är utställningslokal och så finns det konferanslokaler att hyra. Väldigt synd, jag hade velat se hur de vinterförvarade växter på 1700-talet, det hade varit avsevärt mer intressant att veta. 


 


Trädgården är uppdelad i ett antal olika delar, detta är perennträdgården. Där fanns väldigt mycket intressant. 


 


Den vackra Rudbeckian som exempel. 


 


Ett stycke blodtopp i ens egen trädgård vore ju inte helt fel.


 


Eller för den delen en sjömanshjärta. 


   


Inne bland annuellerna, så fanns det en hel del intressant som afrikansk äggört och spikklubba. Jag lyckades motstå att smaka på den senare. ;-)


 


Höstkvarteret var i sitt esse när vi var där. Har lite höstblommande växter i min trädgård, men ska nog försöka få tag på fler. Insekterna behöver ju mat då också. 


 


Vill ha! Men gamla fönster är efterfrågade i min trakt och är därför ganska dyra. 


           


Inne i bostadshuset fick man fotografera om man inte använde blixt, så ursäkta bildkvaliteten. Jag som själv bor i ett hus från samma period (eller ja, mitt är faktiskt en del äldre, men det som finns bevarat är från denna period, så jag kör på den), nördade mest ner mig i de återkonstruerade tapeterna, se bilder ovan. 


   


Lite skillnad mot dagens ultramoderna minimalistiska (och urtråkiga) kök?  


 


Halkbekämpning av stentrappa anno 1700-tal. 


Imorgon ska jag förmodligen på auktion (om inget oförutsett händer), vi får se om jag lyckas fynda. Fanns en järnmortel och en köksvåg som jag är intresserad av, men är ganska fattig just nu, så håll tummarna för att ingen annan bjuder. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fröken Odört - 19 december 2016 17:30


Slängde ihop denna på ett par timmar imorse när jag såg hur repigt skärmen började bli. Hade en hel del lingarn hemma som passar bra till syftet, eftersom lin går att koka (det lär ju bli smutsigt med tanke på hur ofta jag fipplar med telefonen numer...

Av Fröken Odört - 16 december 2016 12:15

Det är 2016, ännu i några dagar i alla fall. Trots detta så blir jag ibland eller faktiskt ganska ofta, chockad över kunskapsbristen hos vår befolkning.  Ämnet jag kommer skriva om är miljö, folks missförstånd och hur personers ideologier färgar av...

Av Fröken Odört - 13 december 2016 19:34

    Jag måste säga att miljön var otroligt vacker. Slottets gamla stenlada är omgjord till en affär och på ovanvåningen fanns några julstånd.        En hel del gott, en del hantverk, men långt bortom vad min plånbok klarar av. Dock var ...

Av Fröken Odört - 12 november 2016 17:00


Vi lever i en orolig tid, speciellt efter att jänkarna fick för sig att välja en labil, kvinnohatande rasist och homofob till president. I vår egen del av världen breder hatet och rasismen ut sig och det under en tid när vi har det bättre än mänsklig...

Av Fröken Odört - 17 oktober 2016 22:30

Kan man ha det? I dagens samhälle lever folk långt över sina tillgångar, de är intecknade upp över öronen så fort de köper sin första bostad, denna bostad fyller de sedan med allsköns "viktiga" saker som snabbt förlorar sitt värde. På semestern flyge...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Är du en återkommande läsare av denna blogg?
 Ja, jag är en återkommande läsare
 Nej, men jag kommer nog att bli det.
 Nej, ämnet det inte är av intresse för mig

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards